VVD Raalte nog steeds voorstander voor versnelde aanleg kunstgrasvelden

De oproep van Willie Aarnink (jeugdtrainer S.V. Heeten) op Salland Centraal over de natte en onbespeelbare voetbalvelden is wat VVD Raalte betreft een belangrijk signaal.

De VVD is nog steeds voorstander voor een versnelde aanleg van de kunstgrasvelden bij de voetbalverenigingen in Heeten en Mariënheem. In 2006 is er het besluit genomen om alle voetbalclubs in de gemeente Raalte te voorzien van minimaal één kunstgrasveld. Nadat de verenigingen met de kwalitatief en kwantitatief minste velden zijn voorzien wordt de termijn voor de aanleg wel erg lang uitgerekt. De eerste velden zijn in 2008 aangelegd, terwijl Heeten en Mariënheem pas 9 en 10 jaar later aan de beurt zijn. “Uitgaande van het gelijkheidsbeginsel is het onredelijk om een te lange tijdsperiode te laten ontstaan tussen de aanleg van kunstgrasvelden. Dit ook met het oog op het kwaliteitsniveau van (training)faciliteiten van de verschillende clubs.” Aldus Emiel Gerner namens de VVD.

De VVD diende tijdens de Begrotingsraad van november 2014 een motie in die een versnelde aanleg voor in ieder geval het kunstgrasveld in Mariënheem in 2017 zou realiseren. “Zelfs deze minimale versnelling kon bij de partijen van het CDA, Gemeentebelangen, SP en PVDA geen steun krijgen. Wij zijn van mening dat het onredelijk is dat alle clubs wel kunnen doortrainen en wedstrijden spelen, terwijl er nog twee clubs met een moeras als voetbalveld blijven zitten. Dit is wat ons betreft niet de juiste gang van zaken na de uitspraak die 10 jaar geleden is gedaan om alle voetbalclubs van een kunstgrasveld te voorzien.”

Tevens zijn de problemen met het sportveld niet beperkt tot enkel de voetbalclubs. Ook hockeyclub SMHC heeft te kampen met een zwaar verouderd sportveld en heeft tevens de ambitie om door te groeien naar twee hockeyvelden. Ook in deze situatie heeft de VVD geprobeerd om het college op te dragen om samen met het bestuur op de korte termijn tot een concreet plan te komen. Dit voorstel werd ook niet gesteund. Emiel Gerner: “Het is duidelijk dat wij openstaan voor betere en gelijkwaardigere sportfaciliteiten, maar de meerderheid in de Raad heeft zich nog niet laten overtuigen door meerdere noodkreten van de sportclubs. Het is wat ons betreft dan ook niet fair dat de ene club in Raalte binnenkort over een derde kunstgrasveld beschikt, terwijl de andere nog twee jaar in de wintermaanden tot de enkels in de modder zit.”