Snoeihout verbranden wordt mogelijk in maart en november

Tijdens het debat over het afschaffen van de stookontheffing zijn verschillende partijen bij elkaar gekomen die zich niet kunnen vinden in het onmogelijk maken van het stoken van snoeihout. “Wat ons betreft moet het mogelijk blijven om in het buitengebied kleine hoeveelheden snoeihout te verbranden. Om tegemoet te komen aan de duurzame belangen van Raalte hebben wij voorgesteld om dit alleen mogelijk te maken in de snoeimaanden maart, november en tijdens Pasen. Daarnaast blijft de mogelijkheid om snoeiafval naar de ROVA te brengen.” Aldus Emiel Gerner namens de VVD.

Gisteravond is dit tijdens de Raadsvergadering vertaald in een motie die het college de opdracht geeft om een juridische constructie op te stelen die dit mogelijk maakt. Hierbij gaat de voorkeur uit naar een algemene ontheffing met duidelijke randvoorwaarden en slechts een (online) melding, waardoor geen of minimale extra kosten worden gemaakt. Deze motie werd ingediend en aangenomen met de partijen VVD, CDA, BurgerBelangen en LokaalAlternatief.