VVD: “Gemeente moet geen ondernemer spelen”

De gemeente Raalte heeft bekend gemaakt om de horeca in Nieuw-Tijenraan in zelf uit te gaan voeren. Het sportbedrijf gaat hiervoor verantwoordelijk worden. “Bij de vaststelling in de gemeenteraad hebben wij aangegeven dat het horecaconcept onhaalbaar was voor een commerciële partij. Helaas is gebleken dat er geen enkele commerciële partij zich durft te wagen aan het veeleisende en onrendabele horecaconcept.” Aldus Emiel Gerner namens de VVD.

De gemeente heeft de zoektocht naar een ondernemer breed opgezet, maar zonder vruchtbaar resultaat. Dit heeft te maken met de verwachtte winst in verhouding tot de inspanning die men in de uitvoering van de exploitatie zal moeten steken. Tevens zal er geïnvesteerd moeten worden in nieuwe inventaris en inrichting. Gerner: “Het verbaasd ons dat de gemeente zich wél durft te wagen aan een ontzettend risicovol horecaconcept, terwijl ondernemers, met verstand van zaken, dit niet aandurven. Sterker nog, een ervaren bedrijfsleider wordt aangetrokken om dit plan succesvol te maken en mag de zaak op termijn zelfstandig over nemen. De gemeente neemt alle risico’s en gaat onnodig op de stoel van de ondernemer zitten.” De VVD diende vorig jaar tijdens de behandeling in de raad een amendement in om te sturen op een commerciële exploitant. Deze werd met grote meerderheid afgewezen, omdat overige partijen wel vertrouwen hadden in het huidige horecaconcept. “De VVD vindt het jammer dat de gemeente geen financieel verstandige keuzes neemt. Niet alleen de vele risico’s die in de horeca worden genomen, maar ook  de rente die wordt toegerekend aan de financiering zorgt voor extra financiële risico’s. Dit doet wat ons betreft grote afbreuk aan een prachtig te realiseren sportcomplex. We hopen dat dit niet de eerste voortekenen zijn van een structureel tekort van nieuw Tijenraan.”