‘Verplaatsen eik is te gek voor woorden’.

De gemeente Raalte gaf afgelopen week aan onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een kleine eikenboom in het centrum van Heino te verplaatsen. De boom staat vlak voor de  Boni-supermarkt en zorgt ervoor dat vrachtwagens die laden en lossen half op de weg moeten staan en daardoor voor een onoverzichtelijke en onveilige situatie zorgen. De VVD heeft al diverse keren gevraagd om deze boom weg te halen, simpelweg omdat hier de veiligheid in het geding is. “We waren blij dat dit nu eindelijk gaat gebeuren, maar zijn stomverbaasd dat daar nu wéér onderzoek voor nodig is. Met daarbij als risico dat er ook nog eens hoge kosten gemaakt gaan worden om de boom te verplaatsen! Te gek voor woorden. Dit gaat weer onnodig veel geld, tijd en ambtelijke uren kosten. Let wel: het gaat hier NIET om een bijzondere boom, of een oude boom, maar om een simpele eik waar er indertijd domweg één teveel op een verkeerde plek is neergezet. Volg dan het gezond verstand, haal deze weg en zet er bij de herinrichting van het dorpsplein een nieuwe voor in de plaats, als dat past binnen het totaalplan”.

Overigens pleit de VVD-fractie ervoor om bij de herinrichting van het Marktplein goed na te denken over de nieuwe locaties van de bomen. Een mooie optie zou zijn om de lintbeplanting zoals die er vroeger was terug te laten komen. “We wachten daarbij de voorstellen van de werkgroep af. Het gaat om het totaalplaatje, en niet om een enkele boom”.