VVD wil betere afspraken met SallandWonen

“De woningcorporaties bezitten een groot deel van de woningen in Raalte en wat ons betreft zijn hier stappen in te maken om de juiste personen te huisvesten voor een eerlijkere huurprijs en stimuleren we meer duurzaam woningbezit.” Aldus Alexander Kreule, fractievoorzitter VVD Raalte.

Eerlijke huurprijs

Bij sociale huurwoningen geven we als gemeente korting op de grondprijs zodat deze woningen betaalbaar zijn voor mensen met een laag inkomen.

Mensen die te veel gaan verdienen moeten of naar de vrije sector of richting een koopwoning. De inkomensafhankelijke huurverhoging is een middel wat kan bijdragen aan het stimuleren van deze doorstroming. Zo houden we sociale huurwoningen beschikbaar voor de mensen waarvoor ze bedoeld zijn.

Verduurzamen verkochte woningen

Steeds meer wijken en nieuwbouwprojecten worden verduurzaamd. Echter worden er veelal oudere en niet duurzame woningen verkocht aan particulieren. Kreule: “Wij zien dat er betaalbare woningen op de huizenmarkt worden aangeboden door SallandWonen en dat juichen wij natuurlijk enorm toe. Echter zijn dit veelal de oudere en niet-geïsoleerde woningen. Vaak hebben de kopers niet (direct) de middelen om de woning te verduurzamen terwijl wanneer SallandWonen dit realiseert dit wel mee te financieren is voor de kopers. Daarom willen wij dat er alleen nog sociale huurwoningen met energielabel A verkocht worden”.

Ombouwen bestaande woningen
In de concept afspraken staat ook een klein stuk over het ombouwen van huidige woningen; “meer en sneller kleinere eenheden toevoegen en grote eenheden afstoten”.
Hier zijn wij het als VVD niet mee eens. Wat ons betreft moet er eerst gekeken worden of een woning is om te bouwen zijn naar bijvoorbeeld twee of drie kleinere is in plaats van deze te verkopen. Wanneer deze namelijk verkocht worden is SallandWonen wel van het probleem af maar in het grotere geheel van Raalte wordt het probleem niet opgelost.

Onze complete reactie kun je lezen in de bijlage