VVD Raalte tegen groot AZC

“wij houden oog voor draagkracht in de samenleving, kleinschalige opvang past hier beter bij”

In de Raadsvergadering van 26 september stond het “handelingskader vluchtelingen” op de agenda.

De VVD is van mening dat goed moet worden gekeken naar de omvang van dergelijke opvanglocaties en vindt dat een hele grote locatie van bijvoorbeeld meer dan 200 vluchtelingen niet past bij aard en draagvlak van onze dorpen, voorkomt te grote druk op voorzieningen (bijv. onderwijs, zorg- en welzijnsorganisaties) en de VVD heeft geprobeerd door te pleiten voor een maximum aantal van 100 om het handelingskader op het punt van de grootte van de locatie te wijzigen.

In onze optiek bevordert kleinschalige opvang de integratie van vluchtelingen. Ook de gemeente Olst-Wijhe heeft onlangs een handelingskader vastgesteld met kleinschaligheid als uitgangspunt.

Helaas werd een amendement van de VVD (samen met GB) om tot kleinere locatie te komen niet gesteund door de andere partijen.
Wel heeft de wethouder op aandringen van de VVD aangegeven dat elk mogelijk locatievoorstel vanuit het college eerst met inwoners/aanwonenden en de raad zal worden besproken.