VVD geen voorstander AZC

De VVD fractie is geen voorstander van een nieuw asielzoekerscentrum in de gemeente. Dit naar aanleiding van de berichtgevingen over de mogelijke komst van een nieuw asielzoekerscentrum in de gemeente Raalte.

In de (landelijke) media wordt gesproken over honderden asielzoekers per locatie; dit is wat de VVD betreft een te groot aantal voor Raalte of de buurtdorpen.

"Wanneer er al sprake zou zijn van opvang zou het om zeer beperkte aantallen moeten gaan, een korte periode met daarbij een gegarandeerde eindtijd zonder mogelijkheden tot verlenging. We gaan er vanuit dat de asielzoekers vergelijkbaar zijn qua gezinssamenstelling met Raalte en er dus niet bijvoorbeeld 1000 mannen komen."

"Daarnaast begint dit alles met inspraak en overleg met de inwoners" aldus Alexander Kreule, raadslid voor de VVD.

De VVD fractie gaat er vanuit dat zodra er een beoogde locatie is er direct in gesprek wordt gegaan met inwoners en omwonende en er ook daadwerkelijk geluisterd wordt en wat wordt gedaan met bezwaren en deze niet zoals in veel andere gemeentes genegeerd worden.

Dus ook na het vinden van een geschikte locatie zou het geen automatisch gevolg moeten zijn dat er een asielzoekerscentrum komt.